با جاده كشی؛ جنگل ابـــر نابود می‌شود


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



در حالی‌که طرح تنفس جنگل با رویکرد حفاظت از اخرین مناطق جنگلی به جای مانده در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است،احمدی‌نژاد روز پنجشنبه گذشته درجمع مردم سمنان با بی‌توجهی نسبت به تمام هشدارهای زیست‌محیطی گفت: طرح راهسازی در جنگل ابر به‌زودی اجرایی می‌شود.

به گزارش ایلنا احمدی‌نژاد تصریح کرد:برخی از جاده‌های شهرستان شاهرود وضعیت خوبی پیدا کرده ‏اند و جاده ابر هم گیر بزرگ محیط‌زیستی داشت که برطرف شده است و طرح آن اجرا خواهد شد.

جنگل ابر شاهرود قسمتی ازقدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است  که جزو بقایای به جا مانده از دوران سوم زمین‌شناسی می باشد و با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر،یکی از منحصر به فردترین زیست‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود.این جنگل با ۳۵هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

نمایی از جنگل ابر شاهرود


جنگل ابر به سه دلیل  اهمیت بسیار دارد:

1 .قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی کم نظیری دارد.
2.اکوتن این ناحیه دارای اهمیت است؛یعنی مرز میان‌بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است؛ به‌ طوریکه می‌توان در جنگل‌های این ناحیه درختان سوزنی‌برگ را در کنار درختان پهن‌برگ دید که این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.
3. جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است دارای اهمیت است؛ به‌طوری که شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم نظیری در دنیا محسوب می‌شود.
رئیس جمهور در حالی دستور ساخت این جاده در جنگل ابر را صادر کرده است که در سال‌های گذشته طرح احداث جاده‌ ای از روستای ابر به شیرین آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شده و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده صورت گرفت که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی، خبرنگاران و مطبوعات مختلف و همچنین نمایندگان مجلس، سازمان محیط زیست روبرو شد.

اعتراض مردم نسبت با ساخت جاده در جنگل ابر

کارشناسان منابع طبیعی و محیط‌زیست بارها هشدار داده‌اند که ساخت این جاده هیچ توجیه فنی و اقتصادی ندارد و باعث بازشدن پای زمین خواران به این منطقه می‌شود.

این کارشناسان با تأکید براینکه ساخت جـاده ابــر با معیارهای پایداری جنگل و به‌طور کلی با توسعه پایدار در تضاد کامل است تصریح کرده‌اند: هرگونه اقدامی برای ساخت و توسعه جاده در رویشگاه جنگلی ابر به حیات وحش و اکوسیستم منطقه صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و باعث نابودی این رویشگاه جنگلی می‌شود.

یادآور می‌شود درحالی ساخت جاده درجنگل ابر در دستور کار قرار گرفته است که کارشناسان داخلی و مجامع بین‌المللی نظیـر فائـو بارها تأکید کرده‌اند:تغییـر اقلیم و گرم‌ شدن زمین، اکوسیستم‌های جنگلی را بیش از گذشته مستعد تخریب کرده‌اند،به‌طوری که کوچک‌ترین استرسی حیات وحش و گونه‌های جانوری موجود در این زیست‌بوم‌ها را با خطر نابودی مواجه می‌سازد.جنگل ابر - یکی از بکرترین جنگل‌های کشور - در 50 کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است.
این جنگل 80 گونه نادر گیاهی مانند راش،لوط،توسکا،نارون،گیلاس وحشی،بارانک و سرخدار را در خود جای داده و دارای اهمیت جهانی و مورد توجه جهانیان به‌ویژه متخصصان علوم جنگل و محیط‌زیست است.
جنگل ابرعلاوه برپوشش گیاهی ویژه‌اش زیستگاه جانورانی همچون خرس قهوه‌ای،گرگ،پلنگ، خوک وحشی،شغال،روباه،خرگوش،كل،بـز،شوكا،مار و از پرندگان كبک،كبوترجنگلی،بلدرچین، عقاب جنگلی،كركس،شاهین،فاخته و قرقاول است.

گونه های گیاهی جنگل ابر

 




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 27 فروردين 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com